8 augusti 2012

mitt nya liv

Har varit hemma i Uppsala i en dryg vecka och ändå inte kommit mig för att blogga. Illa.
Så - nu är ursäkten över.
=)

Främsta orsaken att jag är hemma - utöver att jag behövde vila lite efter två månader nonstop till sjöss - var att försöka ta hand om min rygg, som jag haft konstant ont i under snart åtta månader. Jag kom till slut till en punkt där jag insåg att det helt enkelt inte håller längre.
Så jag bad om att få vara hemma några månader(?) för att försöka få hjälp, behandling, träning.

Vad jag inte verkar ha fattat var att normala svenskar har semester på sommaren, inte i december som vi sjöfolk...
Så inga sjukgymnaster verkar vara tillbaka på jobbet förrän 20 aug. Surt.

Tills vidare har jag googlat fram lite övningar, hoppas de stämmer.
Därmed har jag bara ett huvudsyfte för varje dag: att träna.
Så varje morgon kör jag styrkeövningarna och därefter något motionspass. Hittills har det varit att simma 2 km var tredje dag, powerwalka 5-7 km var tredje dag och cykla någon mil var tredje dag.

Det gäller bara att vara tillräckligt motiverad för en sak, så verkar jag också ha karaktär att fullfölja det, märker jag.

...säger hon som inte ens har hållit på en vecka!! *garvar åt mig själv*
Vi får väl hoppas det håller. Känner mig sund iaf, och det är inte fy skam.
En sund själ i en rund kropp.
=)

Medan jag hurtar har jag börjat lyssna på olika intressanta Sommarpratare. Mycket man inte visste om människor.
Som att programledaren David Hellenius varje kväll(!) tackar Gud för sin sons liv, eftersom han gav Gud ett löfte, när sonen höll på att dö vid födseln, att om Leo överlevde, så skulle han tacka Gud varje dag resten av sitt liv. "Och nu har jag ju lovat göra det..."
Eller att mordutredaren och författaren Leif G W Persson finner sitt hopp och sin trygghet i de gamla läsarsångerna, "frälsarsångerna" som han kallar dem, och som han frimodigt spelade i sitt program (sista avsnittet från förra sommaren).

Häromdagen när jag var ute och gick lyssnade jag till underbara Elise Lindqvist och hennes fruktansvärda historia av våld, droger och övergrepp, men fantastiska nutid som frälst och aktiv i St Clara kyrka! Wow, vilken kvinna!
Jag blev så berörd att det helt enkelt inte lämpade sig att sätta på nästa pratare direkt efter; hjärtat behövde samla sig lite först. Så det fick bli lite Järpehag sista kilometern.
Där gick jag gångvägen fram och var helt salig och sjöng!

Jag behöver dig, Jesus
Varje dag behöver jag dig
Utan dig är jag förlorad
Du är livet för mig
Oh, jag älskar dig, Jesus!
Denna dag söker jag dig
Med ditt ord och din Ande
Med din nåd och din kärlek
Möter du mig

Eller den här fantastiska bönen som följt mig under flera år:

Du som känner mig
Utrannsaka mig
Låt ditt ljus få lysa genom mig
Herre, pröva mig
Jag vill följa dig
Ta min hand
Och håll mig nära dig

Herre, jag ber, beskydda och bevara mig
Så att mitt hjärta aldrig viker av från dig
Låt mina ord och mina tankar
Få behaga mig
Du hjälp och min befriare

Räkna dina välsignelser! När du slutar att tacka för dem, har du snart inga kvar att tacka för.


1 kommentar: