26 september 2012

Viva la Barcelona!

Catchar upp mitt sociala cyberliv över en Frappuccino på Starbucks efter några dagar utan internet i Barcelonas hektiska storstadsliv.
Vi har lyckats lägga språkresan samtidigt som staden firar Festival de Mercé, vilket innebär en massa kul musik överallt - men oxå gaaaaalet mycket folk!!

Värst var det i lördagskväll (natt) då detta folkkaos sammanföll med segeryran efter FCB's match mot Granada...! I en lång lång tunnel nere i tunnelbanan, där aircondition dessutom gått sönder, blev det en hemsk, totalpropp med folk, de flesta aspackade, vrålande fotbollsfans, och värmen steg till 40-45 grader och syret försvann i alla skrikande halsar.
Och mitt i allt våra 33 tonåringar som trycktes upp mot alla andra...
Efter någon halvtimma fattade jag o Zandra ett snabbt beslut att inte byta tunnelbana utan ta oss ut så fort som möjligt och hellre gå hem. Det blev fruktansvärt sent och promenaden tog nästan 45 min, men det var värt det. Tänk om någon fått ett panikanfall, eller svimmat!, mitt i folkhopen, vad hade vi gjort då, när man inte kan röra sig?

Men men - idag skrattar bara alla åt det, som ett galet äventyr.

Och fotbollsmatchen var en grym upplevelse!! Vet inte om jag nånsin varit på riktigt match förut. Så att sitta i en nästan fullsatt stadion, som tar 110 000 personer, som vrålar o dansar när Barca gör mål, var snudd på euforiskt. :)

I övrigt har vi haft fortsatt intensiva dagar och sena kvällar. Jag bor med åtta andra tjejer och myser varje kväll med småprat och den viktiga godnattsagan! Ingen saga förrän alla är isäng, så de hjälper till att jaga på varann.

Igår fick vi en guidning i La Sagrada Familia - som nog är den vackraste, mest enastående, imponerande, beundransvärda byggnad - nä, konstverk - jag nånsin sett!! Så full att ljus, färger, vacker arkitektur och maaaassa detaljer, som alla har ett specifikt syfte o tanke. Coolt!!

Men visst har vi även hunnit med playan, lite churros, småtrask i gränder, och ikväll ska vi ha avslutningsmys med thai takeaway på stranden.

Och imorn drar vi hemåt igen, till regnet o kylan. Lucky me som får återvända till värmen om bara en vecka. ;)

Allt gott från España!!

1 kommentar:

  1. Barcelona är najs helt enkelt! Nästa gång kanske vi ska göra staden ihop =)
    Välkommen hem och om några dagar hänger vi igen. läääänge! Roligt!

    SvaraRadera