7 september 2012

ett fönster med insikt

Det är prövning för mig att befinna mig i studentstaden Uppsala om hösten.
Jag anade att det skulle bli så.

Så fort jag går ut, känner den friska höstluften och ser alla studenter trampa runt på sina cyklar med bokhögar på pakethållarna blir jag så rastlös. Så avundsjuk.
För jag vill ju också plugga!
Ett stadigt tillstånd, det medger jag, men det förstärks om hösten. Att varje dag få lära sig något nytt.

När jag säger så kontrar generellt alla, "men så plugga nå't då!"
Men riktigt så enkelt är det ju inte, eftersom jag är borta så långa stunder åt gången, till sjöss (där det knappast finns tid – eller privacy – till att plugga!).
Men en dag...

Det finns ytterligare en sak som gör mig rastlös. Längtande. Och på ett sätt har det liiite med ovanstående att göra, om än lite långsökt.
0:-)

Jag blev påmind om det nu ikväll, när jag körde hem efter att ha (jobb)fikat med Morbror. När jag stod vid ett rödljus sökte sig min blick automatiskt upp mot de upplysta lägenhetsfönstren i huset mitt emot.
Och där såg jag – ett rum fyllt av höga, överfyllda bokhyllor!

Det finns nog inget som ger mig sådan akut längtan efter ett hem som den åsynen!
Jag längtar så till den dag då jag ska få sätta upp alla mina böcker i bokhyllor, alla i ett rum – i mitt bibliotek.

Då ska du få komma dit och njuta tillsammans med mig!
=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar