7 september 2012

mitt inlägg i genusdebatten

Min vän David uppmärksammade mig på den bästa, mest intressanta och häpnadsväckande programserien om köns- och genusforskning jag någonsin sett.
Jag hade verkligen inte planerat se hela det första (av sju) avsnittet eftersom det var en halvtimma långt – men kunde bara inte stänga av.
Dels är det enkelt o lättfattligt gjort (av en känd norsk komiker!), dels imponerande i sitt innehåll. Och oerhört intressant!

David berättade att programserien – Brainwash: The Gender Equality Paradox – skapade enorm debatt när den sändes i Norge förra året och var faktiskt med att bidra till att nordiska ministerrådet lade ner NIKK, Nordisk institutt for kunnskap om kjønn (som alltså sysslade med genusforskning).

Serien tar upp frågor och forskning om huruvida kön enbart är kulturellt betingat, eller även biologiskt, liksom andra ämnen. Den chockerande (eller, är det egentligen så värst förvånande?!) slutsatsen är att vårt skandinaviska samhälles högljudda förhållningssätt och "faktiska konstaterande" egentligen inte bygger på någon som helst vetenskaplig forskning och grund.

Men får man säga det?!
Det ska visst till en nationellt erkänd komiker för att kunna framvisa en annan sida av myntet...

Jag förstår att du har mycket omkring dig, men om du har lite tid över – missa inte att titta på detta!!
Det behöver spridas! Och talas om.

(nedan länk till del 1)


Brainwash 1:7 - The Gender Equality Paradox from Harald Eia on Vimeo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar