13 september 2012

Där björkarna bor

Jag sitter i exakt samma hörn på Nya konditoriet i Umeå, med en ungefär lika tjock bok och äter - om jag inte missminner mig - samma kaka, som när jag var här för nästan precis tre år sedan.
Den gången var jag uppslukad av Sagan om ringen, som jag anser att man bör läsa om med (korta) jämna mellanrum. Denna gång gäller det andravärldskrigshistoria, av i form av Herman Wouks fascinerande, imponerande och ambitiösa Krigets vindar. Vilken research killen gjort!
Nu fattas bara att försöka få tag på filmatiseringen av densamme, som jag missade mestadelen av när det begav sig på tv.

Jag har helt klart vant min kropp vid helt andra morgonvanor än att kliva upp kl 06. Jag skulle inte välja att kalla det angenämt.

Och frågan var väl om jag egentligen vaknat när jag en dryg timma senare försökte borda ett SAS-plan som iofs oxå skulle till Umeå men som jag inte hade biljett till, enligt den ettrigt blinkande röda scanningslampan.
Jag hänvisades vänligen till en annan gate, där det befann sig bra många fler passagerare som såg mer ut om jag, snarare än den kostym-o-portfölj-stinna kön vid gate 32.
Jaja, ska det vara så noga.

Nu ska det bli skönt att andas norrlandsluft några dagar. Och fr a umgås med underbar efterlängtade vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar