30 april 2013

välkommen maj!

Laddar för att åka ut till Storvreta och få lyssna till kammarkören sjunga in våren vid majbrasan! Blir alltid lycklig av tonerna som påminner mig om att Vintern rasat ut.
Men det lär nog bli en kylslagen historia. Dagen har bjudit på sol men även en del regn och hagel.

Fast med tanke på allt som försiggår nere på stan föredrar jag sånt väder - kanske det stävjar en del hemskheter... Jag kan förstå att kyrkan börjat med traditionen av ungdomsläger (Camp Valborg) ute på församlingsgården, långt ute på vischan, en sådan här dag. Håll dem borta...

Det är illa att en glad festdag med ursprungligen säkerligen trevliga traditionsmotiv ska ha förvandlats till en sådan suparhysteri (i dagarna tre: Skvalborg, Kvalborg o så Valborg) kantad av våld, övergrepp – och berg av sopor över hela stan.
Ingen familjehögtid direkt, undantaget forsränningen, själva mösspåtagningen och den öppna konserten med Orphei Drängar, som ju kan vara trevligt. Men utöver det!

Jag är stolt över min kyrka, som varit aktiv nere på stan denna kväll/natt under 25 år för att hjälpa folk. Varje år ringer Socialen för att försäkra sig om att "ni kommer väl??", och en socialtjänsteman betonade t o m, "ni kommer väl ihåg att be för kvällen?".
=)

Själv tog jag en promenix runt Gravhögarna runt lunch och lyssnade till Joakim Lundqvist predika om inre vårstädning i Livets kundvagnar. Mycket tänkvärt. Kommer väl aldrig mer kunna köra runt en Kvantumvagn som drar åt ena hållet utan att tänka på budskapet. Avsedd avsikt.

Men snart är ledigheten slut för denna gång och jag återvänder för lite mer segling och läger. Innan dess ska jag bara önska sköna maj välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar