16 maj 2013

"för dessa mina minsta"

Jag har hunnit samla på mig många saker som jag tänkt blogga om – saker såsom seminarium, Lady Di-besök, cykelturer i regn och "små grodorna"-dans, ledighet, underbara vårtecken... Ja, ni förstår.

Men när jag nu äntligen sitter här o äntligen har tid att skriva (i nattens timmar), så är det två andra saker som ligger främst i mitt sinne. Och båda stör och upprör mig djupt. Gör mig uppriktigt ledsen, till och med förfasad.

Det ena gäller det som sker i Malmö i och med Eurovision, som har med Israels deltagande o ren antisemitism att göra. Jag spenderade flera timmar igårkväll/natt med att läsa delvis horribla kommentarer på diverse facebooksidor om planerade aktioner under helgen. Nästan oförmögen att tro att det är svensktalande som säger vissa saker. Som kommer med hot och hat, och i bästa fall ren o skär okunskap och propaganda.
De kallar det en fredlig manifestation för Palestina – men skanderar sånger med texter såsom "Israel, we're here to blame it all on you" och propagerar för att Israel är välkommet hit först när Palestina är befriat.

Tänk att vårt land inte ska klarar av det muslimska Azerbajdzjan (där mänskliga rättigheter definitivt inte gäller alla) klarade av: att garantera alla deltagares säkerhet och stävja öppna politiska konfrontationer.

Det är så mycket falsk information som sprids att det inte är konstigt att folk blir snurriga. Och osäkra.
Jag rekommenderar att läsa historiska faktaartiklar (som denna) och/eller beställa hem häftet Israel - vanliga frågor och ärliga svar från Svensk Israelinformation.

Själv har jag uppdaterat (rent av uppgraderat, kanske?) min fb-bild, helgen till ära.
Och om allt blir som jag tänkt, planerar jag åka till Stockholm 2 juni och stå upp för Israel i eventet Enough is enough - mot antisemitism och antisionism. Ett tips! Det kan komma att gå hett till...

     *     *     *

Det andra som upprört mig i hjärtgrunden är att jag under en o samma dag (igår) hann läsa fyra olika artiklar som alla har att göra med vidrigt, ofattbart utnyttjande och användande av barn för rent egoistiska syften.

• artikel 1 handlade om barn i Europa som får dödshjälp, "eftersom de ändå inte kommer att få något drägligt liv"... (says who?!?!)

• artikel 2 handlade om abortläkaren som så helvetiskt cyniskt (bokstavligen!) klippt av livet för fullt livsdugliga foster – och t o m har mage att skoja om det!

• artikel 3 handlade om polska spädbarn som lagligen säljs på internet, från 6000 kr

• artikel 4 handlade om "barnfabriker" som avslöjats i Nigeria, där kvinnor fångats, hålls inspärrade och gjorts gravida enbart i syfte att sälja barnen

Man tror man läser en skräckhistoria av Edgar Allan Poe eller Stephen King. Att man snart bara kan lyfta blicken och inse att det bara var en uppdiktad fantasivärld som inte har med verkligheten att göra. För så grymma kan inte människor vara i vår kultiverade, upplysta 2000-talsvärld.

Och så är det sant.

Jag mår illa. Fysiskt.
Och jag inser att domen en dag kommer att falla hårt över vår värld. Över vad vi gjorde mot dessa Guds – och våra – minsta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar