10 september 2013

Highland highlights

Dagen efter min födelsedag reste jag och min "gamla" studiekamrat från USA-tiden, Astrid, till Edinburgh (eller, "Edinborrough" som det heter på skotska, fick vi lära oss) och skotska höglandet.
En solig dag i staden, två regniga dagar på landsbygden.

Här är lite minnen.

The Royal Mile, Edinburgh

Kiltar o säckpipor var det gott om! =)
Som sig bör.

Med en karta + Lonely Planet fick vi med oss det mesta av vikt.

Sir Walter Scotts monument (ni vet, han som skrev Ivanhoe, bl a) 
med David Livingstons staty framför.

En av resans höjdpunkter var Palace of Holyrood, i slutet av Royal Mile.

 Alldeles intill palatset ligger det maffiga berget Arthur's Seat, som vi förstås 
knatade uppför - och höll på att blåsa ner ifrån! Mäktig stadsvy!

 När vi kommit ner (på darrande ben) förtjänade vi stans lyxigaste Afternoon Tea - what a feast! 
Astrid valde champagne-varianten =)

 Det var som att sitta i ett museum, så fantastiskt vackert, och vi tog hur mycket bilder som helst; de kiltklädda servitörerna var de mest serviceminded jag någonsin träffat, sååå trevliga! 
"The powder room" var enbart rosa o guld...
Prestonfield House Hotel, mina vänner - lägg det namnet på minnet!

Sedan plockade vi ut en bil och letade oss ut på skotska höglandet. I regnet.

Ett av de första stoppen var Stirling Castle; det sades att den som höll Stirling, höll Skottland. 
Härifrån regerade Stuartarna.

Det var också här Mel Gibson - f'låt, William Wallace, menar jag förstås - vann sitt stora slag mot engelsmännen (Braveheart, ni'vet). I tornet till höger finns Williams svärd! #coolt

Annars var det mest regn och dimma, som sagt...

...liksom regnbågar, flera varje dag, eftersom solen ändå kikar fram lite kort emellanåt.

Utöver regnen är det en sak som Skottland dräller av: slott! Överallt. Vackra, imponerande, pampiga, ofta i ruiner. Alla med historia! Just detta, Kilchurn Castle, är ett av de mest fascinerande, med en hisnande omgivning (vilket inte framgår av bilden tyvärr). Men - inte en enda vägskylt pekar ut det! 
Hade de inte varit för lokalbor som tipsade oss, hade denna juvel gått oss helt förbi.


Jag insåg dock att jag inte fick en endaste bild av mig själv i Skottland, snopet.
=D
Another time.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar