4 juni 2013

bortgift!

Gårdagens söndagsgudstjänst var historisk - och fantastisk! Jag är så glad över att jag kunde vara med.

Installationen av Joakim som ny huvudpastor - herde - var formell och högtidlig, där han fick bekänna sig till niceanska trosbekännelsen, som Ulf förestavade bit för bit. Därefter lovade Jocke att ta ansvar för församlingen och att förvalta och förkunna Guds ord.

Ulf gav en väldigt talande bild av det hela när han gjorde en paus och sade:
"Det känns nästan som om jag gifter bort min dotter!"
=)

Sedan vände han sig till Jocke igen och tillade:
"Älska henne! Och ta väl hand om henne!"

Efter att Jocke, knäböjande, fått ta emot förbön, lämnades han ensam kvar i talarstolen - medan hela kyrksalen nästan rasade ihop under applåddundret!!
Rörd till tårar vände han sig sedan med riktade ord till sju kategorier människor: Ulf & Birgitta, Maria, församlingens seniorer, medelålders, unga vuxna, ungdomar, samt barn.

Han avslutade med att återvända till det bibelord som Ulf tidigare predikat utifrån, nämligen passagen vid sjöstranden, när Jesus möter Petrus igen efter uppståndelsen, och kopplade det till hans egen bävan inför uppdraget som ligger framför, av att inte klara av det.

"Men jag är så oändligt glad att Jesus inte frågade Petrus om han hade det som krävdes, talangerna, kontakterna, kunskapen som skulle få honom att klara uppdraget. Nej, han frågade bara, 'Älskar du mig?'. Och på den frågan kan även jag svara - ja!"

Nu börjar ett nytt kapitel i kyrkans historia!
Sååå spännande! Jag är så glad över att få bygga kyrka ihop med Jocke & Maria!

Nästa söndag har Jocke annonserat att han vill dela det som ligger på hans hjärta för framtiden, han sade:
"Om du inte befinner dig på Mars - så var här nästa söndag!"

Well....
Jag kommer att befinna mig på Mars-----trand!
För konfirmationshögtid av våra Spanien- och Kanariekonfirmander.

Jag frågade Jocke om det var godkänd - och det var tillräckligt nära!
;-P



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar