24 mars 2013

one fine day

Gårdagen var en bra dag.

Först en härlig dryg-timmespromenad i den vackra vårsolen (med en predikan i öronen). Det rådde stort behov av syretillskott till min hjärna, efter ännu en vecka "inspärrad" i tv-studion!

Hemma igen, nyduschad och fräsch, uppmärksammades jag plötsligt (brought to me by Instagram) på att det skulle bli konsert i Domkyrkan med Händels Messias kl 15! Som jag drömt om att någon gång få höra hela detta mästerverkens Mästerverk!
Jag slängde en blick på klockan – 14:15!

Jag kastade i mig lite fil och en macka, rusade till bussen (som inte gick förrän 14:35...), stressade mot Domkyrkan, sprang uppför Domtrappen och anlände flåsande i vestibulbutiken för att köpa min biljett och kliva in i kyrkan – blott 30 sekunder innan kyrkklockorna ringde in!
*phew*

Det var verkligen en fantastisk upplevelse!
Två timmar av sjungna bibelord, i de vackraste arior och körstämmor.
Under den berömda Halleluja-kören liksom den triumferande avslutningen blev jag alldeles tårögd, en kombination av musikens rent gudomliga skönhet och textens jublande innebörd:

"Lammet, som blev slaktat, är värdigt att ta emot makten, rikedomen 
och visheten, kraften och äran, härligheten och tacksägelsen. 
Honom som sitter på tronen, honom och Lammet, 
tillhör tacksägelsen och priset, äran och makten i evigheternas evigheter. 
Amen."

(enda besvikelsen var att ingen ställde sig upp, som brukligt är, under Halleluja-kören; jag var precis på väg att stå upp, när jag märkte att alla andra tänkte förbli sittande *hrmpf*)

Dagen avslutades hos bästaste Hejneborgarna, med smörgåstårta, varm kladdkaka (bakad av kladdkakornas mästare!) och The Hobbit. Äntligen.
=)

In short: one fine day.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar