14 december 2012

re-connecting with a kindered spirit

Jag har lite skrivklåda. Och det var ett tag sedan sist.
Problemet med skrivklåda att man behöver ha något att skriva om, och det har jag inte för tillfället. När man varit mer eller mindre "isolerad" inomhus i en hel vecka (med enstaka korta utflykter) pga detta eländiga host- & snorvirus, så begränsas de nya intrycken som ofta ligger till grund för författande.
"There's so little scope for imagination here", som en viss huvudperson i en bok jag läser som skulle ha sagt. =)

Jag åkte ner till biblioteket häromdagen med en hel lista på böcker. Men osannolikt nog fanns inte en enda av dem inne! En av dem checkades t o m ut medan jag letade efter den (den fanns först enligt datorn, men vid en andra koll hade den just lånats ut!).
I min "desperation" efter x antal nedslående resultat, gjorde jag det jag oftast gör när jag inte kommer på fler titlar jag är intresserad av: jag återvänder till ett säkert kort.
En längre tid har jag längtat efter att läsa om de, åtminstone av mig, älskade ungdomsklassikerna om Anne på Grönkulla. Men denna gång ville jag läsa originalet, på engelska.
Detta krävde besök på tre olika bibliotek + en hemskt kall 2km-promenad innan jag fann en originalspråksutgåva (de flesta bibliotek har bara en förenklad version).

När jag började läsa förstod jag varför man gjort förenklade versioner! Det är sannerligen något att bita i, när det gäller såväl halvt föråldrad grammatik och meningsbyggnad som vokabulär.

Så jag njuter!!
=)
Jag läser långsamt och riktigt suger i mig allt vackert, mustigt språk.


I övrigt är julklapparna inköpta, rummet är städat och röjt (en massa papper o annat rök i papperskorgen), bullar o kakor är bakade (mer eller mindre nöjd) och igår avnjöt jag en mysig konsert i Mikaelskyrkan.

Nu längtar jag efter att vänner ska ta sig igenom värsta jobbstressen så de har tid att umgås lite.
=)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar