17 juli 2012

Sommar på norska

Norge är sannerligen ett dyrt land för oss svenskar. 89 kr för ett BigMac & Co meddelar Eddie. Nästan hundra kronor för kaffe o en bulle. Maaaassa pengar för att surfa på mobilen; och inga öppna nätverk.

Så blogginläggen har knappast haglat in som ni märkt. Någon minut här o då blixtrar vårt eget NMT-baserade nätverk till liv och man kan få ut en liten flämtande status - eller detta.
Man får glad för det som ges. :)

För närvarande är vi i Stavern, Norges svar på Smögen, typ (om man bortser från det galnaste ungdomsfylleriet). Vi ska ha spelning om en timma, om solen vill hålla sig framme =folk stannar kvar utomhus.

Var uppe i byn tidigare idag med Lady Di och Annapanna för att fika och var med om en sådan där riktig "plötsligt händer det"-upplevelse!

Efter mycket velande (ovanligt mycket för att vara mig) om vad jag skulle ha för fikabröd, närmade vi oss kassan medan den högst orutinerade tjejen skulle skramla ihop en latte macciato och en cappuccino.
Just som jag ska betala ser jag en minimal liten handskriven lapp på kassaapparaten: "Bare norske VISA".

What?!
Den stora turistorten Stavern...

Ingen pardon. Så jag sade att då fick de tyvärr ta tillbaka kakorna.
Då säger mannen/främlingen bakom, "äh, jag betalar".

What - again?!
Åh, så pinsamt. Men han langar upp pengar (en summa på ca 150 SEK!) och tillägger, "så, då har jag gjort dagens goda gärning".
Indeed!

Dagens andra höjdpunkt var när min gamla gymnasieklasskompis Noomi (dåvarande Søgaard, numera Devik Brubakken) kom på besök! Det var sannerligen många år sedan. Kul!

Oj, dags att gå ner i salongen för bön.
Solong!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar