7 oktober 2013

Sånt som händer till sjöss

Natten efter förra inlägget blev det stor dramatik ombord och många hjärtan slog flera extra rädda slag. 
Jag o mitt vaktlag skulle just gå av vid midnatt då Kapten bad oss ta ner seglen först eftersom vinden börjat dö ut. Kock-Gustav hoppade upp på storbommen för att packa seglet och jag tog mesanen. 

Plötsligt hände det som inte får hända. 

En våg (och/eller vindby?) slog till båten, vilket fick bommen att kraftigt svinga över till andra sidan med ett abrupt tvärstopp när skotlinan tog slut - med resultat att Gustav kastades av som en liten vante och daskade ner i däcket, 3m ner. Otroligt nog(!!) mitt emellan såväl de stora runda blocken på däck som relingen med sina mantågspinnar!!

Jag hörde Kaptens vrål, "NEEEEEJ!!!!", o snodde runt för att precis se själva dunsen i däck. 

En kuslig tystnad sänkte sig över båten. 

När vi rullade över Gustav var han vid medvetande men hade fått ett djupt fult jack i benet, blödde från huvudet och smärta i såväl höft o hand som knän o fotknölar. 
Vi tvättade o förband och närapå bar honom till en madrass som vi lade i byssan. Sedan var det bara att sätta snabb motorkurs mot närmsta hamn, som vi anlände till vid halv sex. 

En ambulans anlände o Kapten bad mig följa med. Det blev en lång färd, sex mil, till sjukhuset i Portimão. Där blev det röntgen och undersökning - men jag förvisades bryskt till ett väntrum. 
Där kämpade jag förtvivlat mot tröttheten (jag skulle egentligen sova nu!) medan jag väntade. 

Efter ca 2 h fick jag se honom fem minuter på väg till en andra röntgen, sedan fick jag inte vara med längre igen, utan gick ut o fick tag på en kaffe o en liten pirog till sen frukost. 

Väntan drog ut på tiden o vi höll kontakt via sms. Vid 14-tiden hade Elida anlänt till hamnen och vid 16-tiden kunde Gustav äntligen lämna sjukhuset, med armen i gips o benet sytt men i övrigt mest mörbultad. 
Tack gode Gud ändå!! Vill inte ens fantisera över vad som kunde ha skett..!

Nu mår han mycket mycket bättre, är pigg o glad!

Igår och idag har vi haft knallsol o underbar segling. Igår badade vi två gånger eftersom det var 24 grader(!) - Medelhavet brukar vara kallare. 
Idag har vi fått kryssa oss ner mot Gibraltar i hård vind (=mycket lutning!) o en del vågstänk på däck. Det blev helt enkelt för stor utmaning för vaktlaget att diska, så vi valde att förlägga middagen på McD när vi anlänt till Gibraltar. :)

Imorgon blir det ledig dag. Får se vad jag hittar på. Kanske "överraskas" jag av ett saftigt slutkorrektur på boken... :)
Då har jag att göra. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar